Uncategorized

Saya Optimis, Manet Akan Berjaya di Malaysia

Keyakinan ini saya dapat setelah mengunjungi Malaysia beberapa lalu bersama rombongan TDA dalam rangka INRADE Malaysia 2008.

Malam hari tanggal 12 November, saya mendapat kunjungan dari salah satu dealer Manet di Kuala Lumpur.

Ia bercerita panjang lebar mengenai peluang dan kendala memasarkan Manet di sana. Namun, di balik itu semua adalah kesimpulan bahwa produk Manet amat menarik minat orang Malaysia.

“Disain Manet cantik-cantik. Produk macam Manet ni, tak banyak di Malaysia”, ujarnya penuh semangat.

Kali kedua yang menambah keyakinan saya lagi adalah saat bertemu dengan Nicol, salah seorang pengusaha dan disainer Malaysia. Kami dipertemukan dalam individual meeting yang diorganisir oleh panitia.

Awalnya, kami memang datang sebagai calon buyer yang akan membawa produk-produk Malaysia ke Indonesia. Sepanjang pertemuan, Nicol bercerita panjang lebar mengenai keunggulan produknya, kapasitas produksi dan disainnya, pengalamannya dan sebagainya.

Namun, di akhir pertemuan, ketika saya tunjukkan katalog produk Manet, ekspresi mukanya berubah total. Antusiasmenya bertambah, intonasi suaranya berubah, dan tatapan matanya menjadi semakin tajam.

Ada apa gerangan?

Ia pun membuat statemen yang membuat saya kaget juga. “Saya pun membuka kemungkinan untuk memasarkan produk anda di Malaysia”, ujarnya.

Wah, surprise juga saya. Padahal saya hanya memberikan gambar tersebut sekedar agar dia tahu perusahaan saya dan apa saja produknya.

Dengan bersemangat ia menerangkan rencananya untuk membukakan pasar bagi Manet di Malaysia. Dia ambil sehelai kertas. Dia buat ‘marketing plan’ untuk Manet di Malaysia dengan menggunakan jaringannya selama ini.

Hmmm. Saya tertawa dalam hati. Apa gerangan yang membuat Miss Nicol yang lincah ini begitu tertarik dengan Manet?

Mungkin ia membaui peluang besar di balik gambar-gambar produk Manet yang indah dan menarik itu. Seorang pengusaha yang punya intusisi tajam, batin saya.

Saya pun menyanggupi untuk menindaklanjuti tawarannya. Segera saya kontak staf Manet di Jakarta untuk mengirimkan email gambar produk-produk terbaru.

Saya pun kembali ke hotel dengan impian. Impian menghadirkan Manet ke Malaysia. Tidak sekedar hadir saja, tapi juga berjaya di sana.

Terus terang, antusiasme dari Nicol ini membuat saya percaya diri. Dia seorang disainer berpengalaman internasional, punya jaringan luas dan juga pebisnis yang punya insting kuat. Pastilah ada “alasan” di balik antusiasmenya itu.

Insya Allah. Saya akan segera menindaklanjuti peluang ini.

Salam FUUUNtastic!
Wassalam,

Roni, Owner Manet Busana Muslim

Standar

2 thoughts on “Saya Optimis, Manet Akan Berjaya di Malaysia

  1. Halimatus Sa'adiah Ismail berkata:

    Salam bapak Roni..

    Saya Halimatus dari Malaysia, peminat produk Manet. Dengan design yang tersendiri, harga yang berpatutan dan lain dari design yang terdapat di Malaysia, saya yakin Manet pasti berjaya . Baju yang dibeli dari Manet yang dipakai saya sering saja jadi perhatian. Meskipun saya rakyat Malaysia, sebagai saudara seagama saya doakan bapak dan Manet berjaya. Amin

    Suka

Tinggalkan Balasan

